Cara menginstall Android Studio di PC

Saturday 15 April 2017

Assalamualaikum wbt..
pasti masih ramai yang tercari-cari bagaimana cara menginstall Android Studio di PC. Anda amat bertuah kerana pada artikel saya pada kali ini ialah " Cara Menginstall Android Studio di PC ".


   Baiklah saya akan berkongsi serba sedikit mengenai Apa itu Android Studio.
Android Studio itu ialah sebuah software yang di reka khas oleh Google untuk  membuat sebuah aplikasi Android. Dengan menggunakan Android Studio kita boleh membuat pelbagai jenis aplikasi android dengan menggunakan software Android Studio ini. Sudah ramai developer aplikasi android sudah berjaya membuat aplikasi android dengan menggunakan software Android Studio ini.


 Sebelum kita mula ke proses menginstall software Android Studio ini, download dulu software Android Studio DISINI selepas sudah mendownload software itu barulah kita boleh mula menginstall software tersebut. Ops jangan lupa periksa terlebih dahulu angkatan Pc anda kerana untuk menginstall dan menggunakan software Android Studio ini memerlukan angkatan Pc yang sangat kuat sekurang-kurangnya mempunyai 2gb Ram serta graphic Pc yang tinggi.


   Ok seterusnya  kita terus mula ke step yang pertama untuk menginstall Android Studio di Pc,  klik open.




Step 2. Iaitu proses verifying installer tunggu sahaja.




Step 3. klik Next.







Step 4. Klik Next.


Step 5. Klik I Agree.




Step 6. Klik Next.




Step 7. Lalu Klik Install.




Step 8. Tunggu sahaja dalam proses menginstall.




Step 9. Proses Extracting Android SDK.




Step 10. Installation Complete, setup was completed successfuly. Lalu klik Next.






Step 11. Completing Android Studio Setup, lalu klik Finish.





        Lihat gambar di bawah ini anda sudah berjaya menginstall Android Studio di Pc anda semoga perkongsian saya pada kali ini bermanfaat untuk anda semua, terima kasih sudah berkunjung.


















Emoticon